rama-rama
Petikan dari Kitab '40 hadis Penawar Hati' susunan Abu Ali Al-Banjari An-Nadwi

Daripada Abu Barzah Nadhlah Bin 'Ubaid al-Aslami radhialllahu anhu berkata : Bersabda Rasulullah saw. :
"Belum berganjak lagi kedua kaki seorang hamba (dihadapan Allah swt. pada hari qiamat), sehingga terlebih dahulu ia akan di tanya tentang umurnya, untuk apa di habiskannya, dan akan di tanya tentang ilmunya, untuk apa ia melakukannya dan akan di tanya tentang hartanya, daripada mana ia memperolehinya dan untuk apa dibelanjakannya dan akan ditanya tentang tubuh badannya, untuk apa dibinasakannya (digunakannya)"

H.R Tirmizi

Keterangan : Rasanya susah sekali pertanyaan diatas untuk dijawab. Namun pada hari itu semua pertanyaan ini mesti di jawab dengan jawapan yang baik dan benar. Kita pasti akan berkata benar pada waktu itu. Tidak ada seorang pun yang berani berdusta di hadapan Allah swt. Jikalau mulut cuba berdusta, maka Allah swt. akan menguncinya dan mempersilakan anggota badan yang lain pula untuk bercakap. Maka kaki, tangan dan semua anggota badan akan bercakap dengan benar untuk mengakui segala apa yang pernah di lakukan sewaktu di dunia dahulu, saperti firman Allah dalam Surah Yaasin, ayat 65 yang membawa maksud;

"Pada hari ini, Kami tutup mulut mereka, dan berkatalah kepada kami tangan-tangan mereka dan bersaksi di hadapan Kami kaki-kaki mereka terhadap apa yang dahulu telah mereka lakukan"
Surah Yaasin Ayat 65

Maka sudahkah kita bermuhasabah, sudahkah kita memperhitungkan diri sebelum diperhitungkan dihadapan Allah swt. kelak. Kalau sudah, teruskan dan bersyukurlah. Kalau belum, berbuatlah demikian sebelum terlambat.
0 Responses

Post a Comment