rama-rama
14 februari, 2010, sempena cuti tahun baru cina, clan merican telah membuat perancangan untuk pergi berkelah di air terjun sungai chiling. Yang sebenarnya telah lama dan sudah banyak kali kita orang plan nak pergi tapi setiap kali ada je yang menjadi penghalang. So, kali ini kita bulatkan hati untuk pergi.

Awal pagi lagi kami berkumpul di rumah Mami Mariam di Sri Damansara dan kami bertolak ke Chiling pada jam 7.30 pagi. Oleh kerana perjalanan ke air terjun Chiling melibatkan 'jungle trekking' dan 'river crossing' (trek sejauh 3km), semua di wajibkan membawa back pack sendiri, yang mengandungi persalinan serta bekalan makanan & air minuman. Kak Da dah sediakan food pack yang mengandungi sebungkus nasi lemak, sekeping roti canai, kuih, limau mandarin dan mineral water.

kami memilih untuk melaui jalan lama melalui templer's park, rawang, serendah, batang kali, ampang pecah dan kuala kubu sebelum sampai ke stesyen renjer untuk ke air terjun sg chiling, yang terletak di tepi jalan lama untuk ke bukit fraser.

kuala kubu - tenang di awal pagi

pemandangan menarik Empangan Ulu Selangor

stesyen renjer - permulaan trekking

lakaran peta trekking

tiba di stesyen renjer, semua di minta mendaftarkan diri dan di kenakan bayaran RM1.00 se orang. di tepi tepi sungai disekitar stesyen renjer, di sediakan tapak perkhemahan serta kawasan lapang untuk menjalankan aktiviti. Bayaran sebanyak RM4.00 dikenakan untuk 'camping' 2 hari 1 malam. Surau dan tandas awam juga di sediakan. Selepas pendaftaran, renjer memberi taklimat mengenai 'dos & don'ts' sepanjang perkelahan di air terjun. Memandangkan kawasan tersebut merupakan "fish sanctuary" maka penekanan di beri kepada larangan memancing serta menggangu habitat ikan di situ. Diberitakan lebih dari 250,000 ekor anak ikan telah dilepaskan kedalam sungai tersebut. Selepas taklimat, kami pun terus memulakan perjalanan masuk ke air terjun sungai chiling, perjalanan melalui belukar dan melibatkan lintasan sungai sebanyak lima kali. Oleh kerana jumlah kami yang ramai, dengan kanak kanak serta orang orang yang agak senja saperti saya, maka perjalanan untuk sampai ke air terjun memakan masa agak lama ia itu lebih kurang 1 jam 15 minit.

trekking

5 lintasan sungai perlu di harungi

perjalanan masuk agak menarik tapi memenatkan. selain river crossing ada juga tempat dimana ada sedikit pendakian serta halangan saperti pokok besar yang tumbang serta lopak lopak air. Tetapi semua rasa kepenatan hilang apabila tiba saja di air terjun. Se telah mendapat 'spot' yang sesuai, kami pun terus buka beg dan mengeluarkan makanan.....maklumlah, kepenatan berjalan membuatkan kami terasa teramat lapar...

pemandangan pertama air terjun

sampai sampai makan dulu

birthday girl - happy birthday mama

selepas makan, semua menyerbu masuk ke air terjun.....air nya yang amat sejuk dan nyaman mengembalikan kesegaran kepada tubuh badan yang tadinya amat kepenatan. Selain mandi manda, kami juga teruja dengan ikan ikan yang banyak dan jinak...kami jamukan ikan ikan dengan roti canai.

air yang amat sejuk

memberi makan ikan - roti canai beb!

mamu dah kepenatan

depa ni tak mau balik...

'awesome'

macam biasa - tangkap macho!

setelah puas mandi-manda dan berseronok, tiba masa untuk pulang. Kami target mesti keluar dan tiba balik di stesyen renjer se belum habis waktu zohor...agar dapat solat di sana. Saperti biasa, si anak anak kecil agak liat untuk balik.....

'trained sweeper'

lintasan sungai - perjalanan balik

keadaan saya tak begitu baik semasa perjalanan pulang....kaki dah sakit dan membengkak!!..baru teringat,..malam tadi saya makan lamb chop serta tumpang sekaki tomyam udang dan sotong yang kamil makan. Maka penyakit ghout dah mula menyerang...!! ..maka terpaksa lah hero yang dua orang ne (gambar bawah) mengiringi dan membantu di sepanjang perjalanan.

posing untuk 'profile picture'

walaupun penat, perkelahan kali ini memang berbaloi...dan kami sudahpun membuat perancangan untuk kembali.......mungkin kali ini untuk 'camping' sekali.

Untuk keterangan lanjut mengenai Chiling Waterfall, semak : http://waterfallsofmalaysia.com/51chiling.php