rama-rama


bak-kut-teh : nama sejenis makanan popular kaum cina, sinonim dengan penggunaan khinzir sebagai bahan utama. 

Bak kut teh (Hokkien: 肉骨茶) is a Chinese soup popularly served in Malaysia, Singapore, China, Taiwan (where there is a predominant Hoklo and Teochew community) and also, cities of neighbouring countries like Batam of Indonesia and Hat Yai of Thailand. The name literally translates as "meat bone tea", and, at its simplest, consists of meaty pork ribs simmered in a complex broth of herbs and spices (including star anise, cinnamon, cloves, dang gui, fennel seeds and garlic) for hours.[1] However, additional ingredients may include offal, varieties of mushroom, choy sum, and pieces of dried tofu or fried tofu puffs. Additional Chinese herbs may include yu zhu (rhizome of Solomon's Seal) and ju zhi (buckthorn fruit), which give the soup a sweeter, slightly stronger flavor. Light and dark soy sauce are also added to the soup during cooking, with varying amounts depending on the variant. Garnishings include chopped coriander or green onions and a sprinkling of fried shallots.
Bak kut teh was believed to have been introduced to Malaya in the 19th century by Chinese workers from either Canton, Chaoshan or Fujian
sumber: 
http://en.wikipedia.org/wiki/Bak_kut_teh 



baru baru ini, Malaysia di gemparkan dengan berita sebuah syarikat yang mempromosikan "Halal Bak-kut-teh". untuk menyakinkan lagi 'kehalallan' bak-kut-teh ini, seorang Eksekutif Chef dari sebuah hotel terkemuka bertaraf lima bintang telah di gunakan untuk mempromosi serta membuat demo memasak;



CHEF Eksekutif Hotel JW Marriott, Zaffar Abdul Samad memegang replika sudu yang tertulis "5 Star Halal Bahkuteh" selepas sidang media sempena promosi makanan tradisi masyarakat Cina tersebut di Kuala Lumpur, hari ini. Promasi Bah Kut Teh Halal  berlangsung selama tiga hari bermula 18 hingga 20 Disember ini di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC). - Foto Bernama
Dec 8, 2009
 

pengusaha makanan ini menyatakan bahawa mereka menggunakan ayam sebagai pengganti khinzir di dalam masakan tersebut.


berbagai reaksi masyarakat Islam di Malaysia yang kebanyakkannya mencemuh usaha ini sebagai satu penghinaan terhadap umat Islam. Kebanyakan nya menyatakan ketidaksanggupan(ada ke perkataan ini??) mereka untuk menjamah masakan tersebut.



bak-kut-teh (sub title nya; daging-tulang- teh)


Beberapa orang ulama telah memberi pendapat....yang menjurus kepada pendapat bahawa 'kalau namanya membayangkan sesuatu yang tidak 'Halal' maka menimbulkan keraguan dan tidak Halal lah hukumnya.

di Malaysia, ramai yang tidak faham dan mengambil ringan mengenai status halal sesuatu makanan. Ada yang menganggap kalau ada papan notis 'pork-free' maka makanan di restoran itu boleh dimakan. Banyak juga penipuan yang dilakukan oleh peniaga restoran dengan mempamerkan logo Halal yang palsu.


Status HALAL nya sesuatu makanan atau hidangan itu sebenarnya merangkumi banyak faktor. Ianya adalah satu sistem dalam proses penyediaan makanan tersebut.


Semua peringkat dalam penyediaan makanan tersebut perlu di teliti. Dari mana sumber bahan mentahnya? Adakah pembekal bahan mentah, contohnya ayam menjalankan penyembelihan mengikut hukum Islam? Adakah pembekal mendapat pengiktirafan Halal dari badan berwajib saperti JAKIM.? Dalam konteks ini, semua bahan mentah yang digunakan mesti mendapat pengiktirafan Halal dari badan berwajib.


Kebersihan di tempat penyediaan makanan juga penting dalam menentukan status Halal. Premis kilang, peralatan serta pekerja kilang mestilah senantiasa bersih. Pekerja perlu menjalan pemeriksaan kesihatan berkala dan di imunisasi.


Yang paling penting ialah perasaan TANGGUNGJAWAB di kalangan pengusaha dalam menentukan makanan yang disediakan benar benar Halal. Dalam konteks ini, tiada yang lebih baik dari memastikan bahawa sesuatu makanan yang hendak dimakan itu mempunyai pengesahan Halal dari badan berwajib dan diusahakan (kilang), disediakan(masak) dan dihidang (restoran/penjual) oleh saudara Muslim kita sendiri.

maka dalam hal bak-kut-teh ni, ia nya akan Halal di makan kalau penyediaan nya di buat berdasarkan faktor di atas. Yang paling penting, tukar lah nama tu!!!....geliiii..!!

Labels: , edit post
0 Responses

Post a Comment